Annons:
Tidningen SVENSK DAMFOTBOLL
Västra Klintvägen 6, 681 52 Kristinehamn
Tel.
Email: redaktionen@svenskdamfotboll.se
Till startsidan...
Svensk Damfotboll (SDF) Mejladress: redaktionen@svenskdamfotboll.se. Detta är en specialtidning om tjejfotboll som utkommer som papperstidning sex gånger om året. Det är en tidning med mycket fint magasinstryck och med UV-lackat omslag. Cirka 70 sidor per nummer! Vi bjuder på spännande läsning om landslaget, intressanta cuper och träningsläger. Tidningen har också en unik profil genom att skriva om såväl Allsvenskan ända ner till div. III. Tidningen startade 1989. 2017 innebär Årgång 29! Hemsidan, svenskdamfotboll.se, har funnits sedan september 2004. I vårt exklusiva Artikelarkiv här nedan kan ni se artiklar ända sedan starten 2004. En unik sammanställning. Under denna text i den blå kolumnen för Presenterade klubbar kan ni exakt se i vilka nummer vi har skrivit om olika klubbar i vårt avlånga land. År för år och i nummer för nummer ända sedan starten 1989. Om ni vill komma i kontakt med oss så är bästa sättet att snabbt sända ett E-mail till den adress som står uppe i det blå fältet till vänster om loggan. Klicka bara på mejladressen så kommer ni direkt till ert mejlprogram. Då vi sällan har möjlighet att svara i telefon under vanlig kontorstid, vill vi att ni mejlar oss istället. Därför står inget telefonnummer angivet. Vi svarar dessutom på alla mejl inom loppet av max 24 timmar, oftast mycket snabbare än så. Under Senaste nytt bjuder vi på nyheter både från oss själva men även från andra tidningar och våra radio och TV-kanaler.
  Till startsidan »  Lyssna på radiosporten » Nyhetsbrev » Artikelarkiv » Fredag, 22 September 2017 Tid: 04:46
  FILMER - ett nytt inslag är att vi har börjat filma, t.ex. U19-landslaget, Gothia Cup med mera. Här ser ni alla filmer på ett och samma ställe» PRESENTERADE KLUBBAR - Svensk Damfotboll har funnits sedan 1989. Här ser vi en unik redovsning över vilka klubbar vi har skrivit om» FACEBOOK - besök gärna vår FB-sida där det också står mycket intressant att läsa om damfotbollen. Läs mer» NOSTALGI - se härliga bilder från den oerhört dramatiska VM-finalen 2011 mellan Japan och USA
i Frankfurt. Läs mer»
 

Sök artikel
 Titel
 Datum

(dd-mm-yyyy)

Kategorier
 Senaste nytt
 VM-slutspelet i Kanada 2015
 EM-slutspelet i Sverige 2013
Läs våra EM-krönikor och om Sverige samtliga matcher i EM.
 VM-slutspelet i Tyskland 2011
Läs om VM-slutspelet i Tyskland och ta del av många härliga bilder.
 EM-slutspelet i Finland 2009
Här kan ni läsa utförliga referat från Sveriges matcher i EM-slutspelet. Ett slutspel som pågår under tiden 23 augusti till 10 september.
 OS-fotbollen i London 2012
Här kan ni läsa om Sverges matcher i OS.
 VM-collage från Tyskland 2011
Här kan ni så vår fotograf Jan Fleischmanns fantastiska bilder från VM i Tyskland.
 VM i Kina 2007
Läs om tillbakablickar från senaste VM-turneringen, suveräna Tyskland, mästerliga Marta och utförliga referat från Sveriges samtliga matcher i VM.
 Damfotbollens historia
Läs om den dramatiska utvecklingen inom damfotbollen och det stora genombrottsåret 1973.
 Tjäna pengar till resan
Här tipsar vi om några bra och seriösa företag som är suveräna att anlita när ditt lag snabbt vill få in pengar till cupresan eller träningslägret.
 Omröstningar
Här kan ni se vad läsarna på svenskdamfotboll.se tycker.
 Prenumerationsservice
Här kan ni prenumerera på tidningen, läsa vad som händer i kommande nummer, få svar på viktiga frågor och även titta i backspegeln på tidigare nummer.
 Tidn Svensk Damfotboll
Här kan ni se en kavalkad av vad som tidningen Svensk Damfotboll erbjuder. Alltifrån att sända bildmaterial till tidningens historia.
 Tips om Bra Träningsläger
Vi ger er utmärkta tips om bra och effektiva träningsläger med alltifrån kostnader till allt man vill veta om man ska åka på träningsläger.
 Spelar- och ledarporträtt
Stora spelare och ledare inom svensk tjejfotboll porträtteras utförligt och ingående.
 Tillbalablickar
Här kan ni ta del av tillbakaklubbar inom landslagsfotbollen på damsidan

Arkiv
September 2016
Mars 2016
Februari 2016
Januari 2016
December 2015
November 2015
Oktober 2015
September 2015
Augusti 2015
Juli 2015
Juni 2015
Maj 2015
Februari 2015
November 2014
Oktober 2014
September 2014
Juni 2014
Maj 2014
April 2014
Mars 2014
Januari 2014
December 2013
November 2013
Oktober 2013
Augusti 2013
Juli 2013
April 2013
Mars 2013
Februari 2013
Januari 2013
December 2012
Oktober 2012
September 2012
Augusti 2012
Juli 2012
Juni 2012
Maj 2012
April 2012
Mars 2012
Februari 2012
Januari 2012
Oktober 2011
September 2011
Juli 2011
Juni 2011
Maj 2011
April 2011
Mars 2011
Februari 2011
Januari 2011
December 2010
November 2010
September 2010
Augusti 2010
Juli 2010
Juni 2010
Maj 2010
April 2010
Mars 2010
Februari 2010
Januari 2010
December 2009
November 2009
September 2009
Augusti 2009
Juli 2009
Juni 2009
Maj 2009
April 2009
Mars 2009
Februari 2009
Januari 2009
December 2008
November 2008
Oktober 2008
September 2008
Augusti 2008
Juli 2008
Juni 2008
Maj 2008
April 2008
Mars 2008
Februari 2008
Januari 2008
December 2007
November 2007
Oktober 2007
September 2007
Augusti 2007
Juli 2007
Juni 2007
Maj 2007
April 2007
Mars 2007
Februari 2007
Januari 2007
December 2006
November 2006
Oktober 2006
September 2006
Augusti 2006
Juli 2006
Juni 2006
Maj 2006
April 2006
Mars 2006
Februari 2006
Januari 2006
December 2005
November 2005
Oktober 2005
September 2005
Augusti 2005
Juli 2005
Juni 2005
Maj 2005
April 2005
Mars 2005
Februari 2005
Januari 2005
Oktober 2004
September 2004

  Leta i vårt artikelarkiv!


Deprecated: Function ereg() is deprecated in /home/s/svenskda/www/poll/include/class_mysql.php on line 23
Poll ID 0 does not exist.

PRENUMERERA på Svensk Damfotboll. Du får sex välfyllda nummer för endast 440 kronor (inkl. moms och porto).


Sök på Internet eller
Svensk Damfotboll
Skriv in ett sökord:

Välj sökalternativ:


Tillbaka till arkivet

 Föregående    Nästa

Bröderna Ravelli är med och
hjälper tjejfotbollen
Publicerad 2015-02-17E-posta till bekant    Skriv ut

test

Josefine_Ravelli2_480.jpg
JOSEFINE RAVELLI - Thomas dotter med kläder från Ravelli AB.

Det låter som en fullfjädrad elitidrottsman som siktar högt inför ett stort mästerskap. Och visst är det idrottsmän vi talar om här. Före detta sådana förvisso. Men absolut med det rätta fokuset 2015. Precis som förr om åren.
Vi talar om Sveriges två mest kända fotbollsbröder i modern tid, tvillingarna Andreas och Thomas Ravelli.
─ Inom 10 år ska vi bli allra störst i branschen bland de idag många företag som säljer produkter via idrottslag och skolklasser.
Ovanstående uttalanden kommer från Andreas Ravelli, som är en halvtimme äldre än sin tvillingbror. Äldst och klokast med andra ord! I alla fall om man får tro Andreas.

Vann kraftprov mot Idol-Kevin
De är inga ungdomar längre. Båda är 55 år (fyller till hösten 56), men några ålderstecken syns inte på någon av dem. De håller igång och motionerar flera gånger i veckan. Thomas visade ju upp för hela svenska folket att han är vältränad. Förra året vann han inför mångmiljonpublik Mästarnas Mästare. Oerhört imponerande och nyligen visade han sig graciös i Fångarna på Fortet. I en övning i kamp med motståndarlagets betydligt yngre fotbollsstjärna Kevin Walker (som vann Idol och i år ska spela allsvensk fotboll i Djurgården) skulle de klättra på ytterst små pinnar upp för en lutande vägg och det var Thomas som vann detta kraftprov i kamp med sin 30 år yngre motståndare! Ordspråket ”Gammal är äldst” stämde perfekt in här. Kevin hade bara att se och lära av Thomas. Avsnittet med Thomas och sina lagkamrater Micke Leijnegard och före detta simhoppartjejen Anna Lindberg i Fångarna på Fortet sändes fredagen den 13 februari i TV4. Ni vet TV-programmet med Gunde Svahn och ”Glada-Hudik”-tjejen Agneta Sjödin som programledare. Om ni går in på tv4play.se så kan ni se detta om ni missat det.

Nu driver bröderna Ravelli tillsammans med Verner Hemmingsen och två anställda Ravelli AB där ungdomslag i alla sporter och skolklasser kan tjäna in mycket pengar via försäljning av kläder, underkläder, strumpor, sportkläder, shorts, handdukar och sängkläder. Man startade detta företag under hösten 2013 och hela första året, 2004, gick det hur bra som helst med en försäljning på åtta miljoner kronor. Företaget har sitt kontor i Kulltorp i Gnosjö kommun.
Någon åldersnoja (hos Ravelli-bröderna) finns inte alls. Det är precis tvärtom.
- Vi tänker inte på vår ålder. Vi bara kör och tycker att det är superkul att vara med om att bygga upp ett företag på det här viset, säger Andreas.
- Sedan skulle både brorsan och jag bli alldeles för rastlösa med att ha lite att göra. Det gäller att motionera regelbundet och äta rätt. Då håller man sig i form, tillägger Andreas.
- På fotbollsplanen var vi väldigt aktiva. En del kanske vill säga lite galna, skrattar Andreas. Vi är på samma sätt nu även i vårt företag. Men Verner Hemmingsen betyder också enormt mycket. Det får man absolut inte glömma bort. Han är en klippa för Ravelli AB.
Thomas håller med.


twinbrother.jpg
ANDREAS OCH THOMAS RAVELLI - på Victoriadagen.

Innan vi går in och presenterar företaget Ravelli AB så ska det nämnas att Andreas också var framgångsrik i fotboll. Han har vunnit två SM-guld och spelat 41 A-landskamper. Andreas var även lagkapten i Östers IF i Växjö. Bara en sådan sak! Han håller även i Sweden Sport Academi, ett idrottsläger i bland annat fotboll på fyra olika orter landet runt (Falköping, Kinna, Helsingborg och Järfälla).

Men ni Ravelli-bröder föknippas ju mest med Växjö. Har du inget läger där, Andreas?
- Nej, man blir aldrig profet i sin egen stad.

Thomas har klart större meriter än Andreas.
─ Ja, och det gäller även på det privata planet. Efter att min fru Annika och jag fått vårt andra barn så fick Catherine och Thomas sitt tredje.
Thomas har åtta SM-guld, VM-brons och 143 A-landskamper. Han ligger långt efter Therese Sjögran som nu passerat 200 A-landskamper, men 143 är en minst sagt imponerade siffra.
Angående damfotbollen säger Andreas Ravelli:
- Sverige vinner VM-guld i sommar!
Nu är ju bröderna Ravelli enormt skojfriska båda två, som ni säkert känner till och ni ska veta att deras manéer och hur de skojar är väldigt lika. Talar du med Andreas så låter det som Thomas. Men det är ju så med enäggstvillingar. De ser inte bara likadana nu. Vi från svenskdamfotboll.se ska ju gå med damfotbollens fana högt i skyn. Men då ytterst få andra initierade inom fotbollen tror att det går så bra som att det blir VM-guld. Varför är just Andreas Ravelli så enormt positiv.
Han svarar:
- Som gammal fotbollsvän följer jag givetvis även damfotbollen. Sverige har ett bra lag med även många unga stjärnor på väg framåt som t.ex. Linköpings Fridolina Rolfö. Hon imponerar på mig.
Vi från SDF (vårt pappersmagasin) och svenskdamfotboll.se håller också hårt på Fridolina. Hon pryder bland annat hela vårt mittuppslag (två hela A4-sidor i senaste numret av vårt fotbollsmagasin).
─ Min bror tog ju bara brons i VM (1994). Jag tror att tjejerna lyckas bättre än så. Det blir guld!
Andreas får gärna ha rätt. Även om vi själva ”bara” tror på semifinal. Man måste vara realist också.

Det finns skillnader
Men det finns skillnader på bröderna Ravellli. Så här sade tvillingarna om sig själva i en artikel i Hemmets Veckotidning.

Thomas om sin bror: Andreas är oerhört strukturerad, det är ordning och reda. Han är snäll, empatisk och samtidigt lite beräknande, men det är inget negativt, Andreas har inga negativa sidor.
Andreas om sin bror: Thomas är väldigt omtänksam och otroligt talangfull med allt han tar sig för. När det verkligen gäller plockar han fram en växel till som jag inte har.

Ledord?

Thomas: Allting löser sig, sluta oroa dig för framtiden. Våga ta steget!
Andreas: Jag har inget speciellt, men jag skulle gärna ha lite av Thomas inställning, jag oroar mig för mycket.

Dolda talanger?
Thomas: Jag är ganska bra på allmänbildning och låg ett tag på 26:e plats i Quizkampen, bland 1,5 miljon spelare. Och när jag var ung hoppade jag 2,06 i höjd.
Andreas: Jag är rätt bra på stjärntecken. Ofta kan jag lista ut vilket tecken folk är födda i, jag har till och med kommit fram till vilket datum ibland. Snabbast är jag på att lista ut vem som är vädur!

Kan du berätta lite om er tredje nyckelperson i ert företag, delägaren Verner Hemmingsen?
- Han är enormt positiv. Om jag skulle i något avseende vara negativ. Så är det precis tvärtom med Verner. Jag kände Verner innan och sa lite halv på skoj, halvt på allvar, om du har någon affärsidé hör gärna av dig och detta är sant. Lyssna nu. Bara en halvtimme senare ringde han upp mig och presenterade idén med Ravelli AB. Och som ni vet så håller alltid vi tvillingarna ihop, därmed kom Thomas med också. Han tände på affärsidén lika mycket som jag.
- I år ska vi i en rad olika sammanhang under våren och sommaren. Det ska bli jättekul. Och det är inte bara fotboll vi är på.
Stämmer bra det. På följande ställen kan ni träffa på bröderna Ravelli: Kristianstads Arena Cup i Kristianstad (inomhusfotboll), Jönköpings Fair Play Cup i Jönköping (innebandy), Potatis Cupen i Alingsås (handboll), GIF Cupen i Tidaholm (Fotboll), Aranäs Open i Kungsbacka (handboll), Västervikslägret (fotboll), Åhus Beach Fotboll i Åhus, Åhus Beachhandboll Festival i Åhus, Bullerby Cup i Vimmerby (fotboll) samt Ängelholm Outdoor Festival i Ängelholm (innebandy - utomhus!).

Vi stöttar gärna Ravelli
Vi från SDF skriver inte om företag och låter dessa via vår försorg synas i hela Sverige. Undantag finns och de är de som vill hjälpa dam- och flickfotbollen ekonomiskt. Det gör definitivt Ravelli AB. Genom att framför allt flick- och pojklag säljer deras produkter får de in ganska mycket pengar. De har nu också gjort en fin video på sin hemsida inför en skolklass där man med lite humor visar hut lätt man med lite engagemang kan tjäna in
22 000 kronor.

Kan sedan vi som landets enda tidning om tjejfotboll. En tidning som nu är inne på sitt 27:e år och även sajten (11:e året) höja volymen på företaget och lyfta fram detta företag bland framför allt folk inom flick- och damfotbollen så gör vi det med glädje. På så sätt gör vi också en insats. Och som undertecknad påpekar mycket tydligt för Andreas så är faktum, att det är tjejerna som behöver pengarna mest. Ett tydligt exempel på detta så att ni inte tror att vi är fel ute: Alla som tillhör Supettan på herrsidan kan leva som proffs och få betalt. Varenda spelare. Det kan ingen göra på damsidan i Elitettan (serien under allsvenskan). I alla fall ytterst få. Det lilla överskottet dessa klubbar har går till att täcka resorna över hela Sverige. Tidigare fanns på damsidan Norrettan och Superettan. Men nu sedan 2013 åker man över hela Sverige. Samlar man då ihop sig och med lite glada minder säger Ravellis produkter så är man helt klart en vinnare.
Ett annat exempel: Undertecknad talade med Lars-Inge Rolfö, pappa till Fridolina Rolfö som Andreas berömde. Hon spelar allsvensk fotboll i Linköpings FC. Ett av landets bästa lag och som nu är i kvartsfinal i Champions League. Trots att Fridolina redan är en firad stjärna i detta lag så måste hon jobba extra på danske bank för att få ekonomin att gå ihop, berättar Lars-Inge. Vilken herrspelare av den höga kalibern i allsvenskan måste jobba extra på en bank? Svar ingen. Nu ska det sägas att Fridolina gillar att jobba på bank och man måste ju ha ett jobb efter fotbollskarriären. Men ändå. Skillnaden är enorm lönemässigt mellan dam- och herrfotbollen.

Här kan ni besöka Ravelli AB:s hemsida►
Och för att höja omsättningen så mycket som från åtta till 20 miljoner så krävs det ju att pojk, men även flicklagen runt om i landet är intresserade av era produkter.
─ Du är helt rätt ute i ditt påstående, säger Thomas Ravelli. Men även skolklasser är med på schemat.
─ Sedan ska man komma ihåg, säger Andreas och Thomas samstämmigt, att våra produkter finns enbart att köpa via idrottslag, inte bara fotboll, alla sporter är lika viktiga för oss. Så även skolklasser. Men att på det här sättet ställa upp för idrotts-Sverige är ett sätt att ge tillbaka på allt det roliga som vi har fått vara med om inom fotbollen.

Thomas Ravelli säger också om samarbetet med sin halvtimme äldre bror:
- Senaste Andreas och jag gjorde något ihop var när vi spelade i Blåvitt och A-landslaget 1989.
Vad är ert företag allra bäst på och vad är er vision. Thomas svarar:
- RAVELLI ska utveckla ett attraktivt sortiment av designade kläder och hemtextil för försäljning via föreningar och skolklasser i Skandinavien. Varumärket ska vara det naturliga valet för förenings- och skolvärlden och ge möjlighet till en god avkastning och på så sätt bidra till att göra ungdoms drömmar till verklighet.
- Privatperson kan inte på egen hand köpa in våra produkter. Men är man intresserad lotsar vi er till någon skolklass eller idrottslag där du bor som kommer och levererar produkterna till er så det är inga problem. Det är väldigt viktigt för oss att vi inte gå förbi ungdomarna i ekonomiskt avseende så att alla pengarna går till oss. Det är inte alls vår affärside. Varje paket kostar 200 kronor per paket. Säljande lag och klass erhåller alltid 55 kronor per paket.
Thomas tillägger med tydlighet detta:
- Ravellis sortiment ska vara lätt sålt och kunderna ska få mycket för pengarna.
Sortimentet består av underkläder, strumpor, T-shirts, funktions träningsläger och hemtextil.

Om jag är en ledare med 20 tjejer som ska åka till exempel till Gothia Cup i Göteborg med mitt ungdomslag eller på ett träningsläger till Turkiet med mitt damlag? Vilken produkt råder ni mig att sälja och vad ger bäst och mest effektiva avkastning till mitt lag?
- Allt ger bra avkastning. Vi har ett brett sortiment, allt från underkläder, strumpor, T-shirts till Funktionskläder att träna i samt hemtextil såsom bedd-set, handdukar, sovtäcke/kudde och pläd. ”Någonting till alla” och ”mycket för pengarna” är Ravelli devis.
Vad är ert bästa säljtips? Andreas besvarar den frågan:                                 
- Viktigaste är att sätta ett mål. Bestäm er vad vill ni göra med pengarna som ni får in. Se det som en match där ni tillsammans gör ert yttersta för att dra in pengar till laget. Viktigt att alla är med och känner delaktighet. Snittförsäljning per lag är 250 paket. Vid det antalet erhåller laget/klassen 13 750 kronor i total provision. Rekordet 2014 var ett lag från Aneby som sålde 510 paket = 28 050 kronor till lagkassan.

Vice VD och Försäljningschef
När det gäller detta med försäljning så är Andreas den av dem båda som har mest erfarenhet av den biten. Han har jobbat som vice VD och försäljningschef på ett tyskt bolag i Sverige. Dessutom har han varit exportchef på Hästens sängar i fem år och med samma fina titel på Orrefors Kosta Boda under sex års tid.
Hur är företaget. Nu talar vi om Ravelli AB uppbyggt. Vem gör vad?
-Verner Hemmingsen delägare, ansvarig för design/inköp. Andreas Ravelli delägare, försäljning/marknad. Thomas Ravelli delägare försäljning/marknad. Elin Hemmingsen Kundsupport. Ritha Bergström ekonomi.
Vad har dina kollegor för idrottsbakgrund?
- Förutom Thomas så är det ingen som har någon idrottsbakgrund. Men Thomas idrottsbakgrund både räcker til och blir över lite till oss andra också, skrattar Andreas.
- Själv har jag också spelat lite boll, tillägger Andreas.
Ja, humor. Det lätta sinnet har varit bröderna Ravellis kännetecken i alla år.
- Kuriosa är att kollegan Verner Hemmingsen har varit med i Ronja Rövardotter. Han var en av Mattis rövarna med namn Jutis.

Det är ju många företag som vänder sig till fotbollslag och även skolklasser och ber dem sälja deras produkter. Har ni någonting i ertt företag som ni är extra stolta över och som ni tror sticker ut bland era konkurrenter? Andreas svarar:
- Vi ser en möjlighet att kunna ge idrottsrörelsen/skolan ett enkelt och intressant sätt att tjäna pengar på. Vi har dessutom aldrig använt vårt familjenamn som varumärke, men tillsammans med Thomas och Verner vill jag nu ta möjligheten att gemensamt bygga upp en verksamhet. Vi har ett brett urval av produkter där varumärket Ravelli sticker ut. Vi är mycket noga vid urvalsprocessen av leverantörer och använder oss av inköpsagenter med stor erfarenhet från kända varumärken så som Jockey, Björn Borg och Frank Dandy. Vi ser också till att alla våra leverantörer är certifierades och jobbar med bl.a. Trygg Textil och ”the BSCI code of Conduct”, CSR, Öko Tex 100. Dessutom samarbetar vi med mycket tätt med Friends antimobbing. Vi delar ut drygt 30 % i provision. Vi deltar även på en mängd olika cuper och turneringar där arrangerande förening/lagen tjänar pengar på att sälja Ravelli.
Thomas nickar instämmande.


ravelli_trio.jpg
RAVELLI AB - Thomas t.v. och Andreas med Verner Hemmingsen.

Har ni några nära visioner för att stärka företaget. Att detta borde vi bli bättre på eller dessa måste vi införskaffa?

- Vi jobbar självklart med ständiga förbättringar och lyssnar på vad kunderna vill ha. Annars håller det inte!
Säljer ni era produkter både i Sverige och utomlands?
- För tillfället finns vi representerade i Sverige men tanken är av vi vill utvidga verksamheten till övriga Skandinaviska länder.
Har ni ett lika stort sortiment bland kläder för tjejer som killar?
- Ja
Vilka sporter samarbetar ni med?
- Vi jobbar med alla typer av föreningar från Schack/Scout klubbar till fotboll, hockey, innebandy. Det finns inga begränsningar. Alla föreningar/lag skolklasser har möjlighet att tjäna pengar på att sälja Ravelli kollektionen.
Vad är medelåldern bland de lag som säljer era produkter?
- Svårt att säga, men säg att barnen är mellan 10-15 år när det gäller föreningar. Skolklasser är det oftast från 4-9 klass.
Har ni lika bra service oavsett om man bor i Ystad i söder eller Kiruna i norr när det gäller leveranser och även i övrigt?
- Ja det har vi. Det enda som kan vara ett problem är att det tar längre tid för leveranser att nå kunder som finns långt norrut i vårt avlånga land.

Från vilken del av landet har ni flest kunder?
- De mesta kunderna finns i Götaland och södra Svealand men vi har även kunder från norra Svealand och Norrland.
Har ni en katalog där er säljare visar upp de produkter som finns till försäljning för sin kund. Som då markerar vad han vill ha?
- Alla säljare får var sin katalog och beställningsformulär. Dessutom erhåller alla lag/klasser en visningskasse, så att kunderna kan se, känna och klämma på produkterna. Alla order registreras sedan av respektive säljare på Ravelli web portal.

När kunden har bestämt sig att detta vill ja ha. Hur snabbt kommer leveransen med kläder till honom eller henne?
- En säljomgång brukar vara mellan fyra till fem veckor. Kontaktpersonen ser till att alla säljarna registrerar sina order på sin egna web portal. Kontaktpersonen placerar sedan ordern via web portalen. Ordern hamnar därefter i vårt affärssystem. Det brukar ta cirka två veckor att leverera varorna till respektive lag/klass. Vi levererar även per säljare så att det blir enkelt att fördela paketeten till respektive säljare.

Om köparen upptäcker ett fel på produkterna. Oavsett om det är ert eller tillverkarens fel, kan då köparen på egen hand kontakta er, returnera den felaktiga varan och få pengarna tillbaka?
- Ja det är inga problem. Kunden kontaktar Ravelli och vi löser problemet.

Andreas. Du och din bror Thomas är ju verkliga kändisbröder inom fotbollen. Ger det er några fördelar som du ser det. Märks det i ökad försäljning? För så fort ni nämner era namn så vet ju folk vilka ni är. Du från dina 41 landskamper och Thomas från VM -94 och guldet i Mästarnas mästare?
- Det är klart att det är en fördel och vi är jätteglada för den uppmärksamhet som vi får av lag/skolklasser. Det viktiga är att alltid vara ödmjuk och bjuda på sig själv. Vid eventen som föreningarna arrangerar är det givetvis jättekul med de långa köerna till Thomas då alla ungdomarna vill ha hans autograf och foto.
Jobbar ni aktivt med att själva ringa upp för att få nya kunder eller ligger ni lågt med ringandet och bara använder er av mejlutskick, reklam etc?
- Vi använder oss av email utskick. Vi ringer potentiella kunder. Vi jobbar mycket med sociala medier och TV-reklam. Dessutom medverkar vi på en hel del olika event/arrangemang i Sverige.
Urban Emilsson