Annons:
Tidningen SVENSK DAMFOTBOLL
Västra Klintvägen 6, 681 52 Kristinehamn
Tel.
Email: redaktionen@svenskdamfotboll.se
Till startsidan...
Svensk Damfotboll (SDF) Mejladress: redaktionen@svenskdamfotboll.se. Detta är en specialtidning om tjejfotboll som utkommer som papperstidning sex gånger om året. Det är en tidning med mycket fint magasinstryck och med UV-lackat omslag. Cirka 70 sidor per nummer! Vi bjuder på spännande läsning om landslaget, intressanta cuper och träningsläger. Tidningen har också en unik profil genom att skriva om såväl Allsvenskan ända ner till div. III. Tidningen startade 1989. 2017 innebär Årgång 29! Hemsidan, svenskdamfotboll.se, har funnits sedan september 2004. I vårt exklusiva Artikelarkiv här nedan kan ni se artiklar ända sedan starten 2004. En unik sammanställning. Under denna text i den blå kolumnen för Presenterade klubbar kan ni exakt se i vilka nummer vi har skrivit om olika klubbar i vårt avlånga land. År för år och i nummer för nummer ända sedan starten 1989. Om ni vill komma i kontakt med oss så är bästa sättet att snabbt sända ett E-mail till den adress som står uppe i det blå fältet till vänster om loggan. Klicka bara på mejladressen så kommer ni direkt till ert mejlprogram. Då vi sällan har möjlighet att svara i telefon under vanlig kontorstid, vill vi att ni mejlar oss istället. Därför står inget telefonnummer angivet. Vi svarar dessutom på alla mejl inom loppet av max 24 timmar, oftast mycket snabbare än så. Under Senaste nytt bjuder vi på nyheter både från oss själva men även från andra tidningar och våra radio och TV-kanaler.
  Till startsidan »  Lyssna på radiosporten » Nyhetsbrev » Artikelarkiv » Tisdag, 28 Mars 2017 Tid: 23:35
  FILMER - ett nytt inslag är att vi har börjat filma, t.ex. U19-landslaget, Gothia Cup med mera. Här ser ni alla filmer på ett och samma ställe» PRESENTERADE KLUBBAR - Svensk Damfotboll har funnits sedan 1989. Här ser vi en unik redovsning över vilka klubbar vi har skrivit om» FACEBOOK - besök gärna vår FB-sida där det också står mycket intressant att läsa om damfotbollen. Läs mer» NOSTALGI - se härliga bilder från den oerhört dramatiska VM-finalen 2011 mellan Japan och USA
i Frankfurt. Läs mer»
 

Sök artikel
 Titel
 Datum

(dd-mm-yyyy)

Kategorier
 Senaste nytt
 VM-slutspelet i Kanada 2015
 EM-slutspelet i Sverige 2013
Läs våra EM-krönikor och om Sverige samtliga matcher i EM.
 VM-slutspelet i Tyskland 2011
Läs om VM-slutspelet i Tyskland och ta del av många härliga bilder.
 EM-slutspelet i Finland 2009
Här kan ni läsa utförliga referat från Sveriges matcher i EM-slutspelet. Ett slutspel som pågår under tiden 23 augusti till 10 september.
 OS-fotbollen i London 2012
Här kan ni läsa om Sverges matcher i OS.
 VM-collage från Tyskland 2011
Här kan ni så vår fotograf Jan Fleischmanns fantastiska bilder från VM i Tyskland.
 VM i Kina 2007
Läs om tillbakablickar från senaste VM-turneringen, suveräna Tyskland, mästerliga Marta och utförliga referat från Sveriges samtliga matcher i VM.
 Damfotbollens historia
Läs om den dramatiska utvecklingen inom damfotbollen och det stora genombrottsåret 1973.
 Tjäna pengar till resan
Här tipsar vi om några bra och seriösa företag som är suveräna att anlita när ditt lag snabbt vill få in pengar till cupresan eller träningslägret.
 Omröstningar
Här kan ni se vad läsarna på svenskdamfotboll.se tycker.
 Prenumerationsservice
Här kan ni prenumerera på tidningen, läsa vad som händer i kommande nummer, få svar på viktiga frågor och även titta i backspegeln på tidigare nummer.
 Tidn Svensk Damfotboll
Här kan ni se en kavalkad av vad som tidningen Svensk Damfotboll erbjuder. Alltifrån att sända bildmaterial till tidningens historia.
 Tips om Bra Träningsläger
Vi ger er utmärkta tips om bra och effektiva träningsläger med alltifrån kostnader till allt man vill veta om man ska åka på träningsläger.
 Spelar- och ledarporträtt
Stora spelare och ledare inom svensk tjejfotboll porträtteras utförligt och ingående.
 Tillbalablickar
Här kan ni ta del av tillbakaklubbar inom landslagsfotbollen på damsidan

Arkiv
September 2016
Mars 2016
Februari 2016
Januari 2016
December 2015
November 2015
Oktober 2015
September 2015
Augusti 2015
Juli 2015
Juni 2015
Maj 2015
Februari 2015
November 2014
Oktober 2014
September 2014
Juni 2014
Maj 2014
April 2014
Mars 2014
Januari 2014
December 2013
November 2013
Oktober 2013
Augusti 2013
Juli 2013
April 2013
Mars 2013
Februari 2013
Januari 2013
December 2012
Oktober 2012
September 2012
Augusti 2012
Juli 2012
Juni 2012
Maj 2012
April 2012
Mars 2012
Februari 2012
Januari 2012
Oktober 2011
September 2011
Juli 2011
Juni 2011
Maj 2011
April 2011
Mars 2011
Februari 2011
Januari 2011
December 2010
November 2010
September 2010
Augusti 2010
Juli 2010
Juni 2010
Maj 2010
April 2010
Mars 2010
Februari 2010
Januari 2010
December 2009
November 2009
September 2009
Augusti 2009
Juli 2009
Juni 2009
Maj 2009
April 2009
Mars 2009
Februari 2009
Januari 2009
December 2008
November 2008
Oktober 2008
September 2008
Augusti 2008
Juli 2008
Juni 2008
Maj 2008
April 2008
Mars 2008
Februari 2008
Januari 2008
December 2007
November 2007
Oktober 2007
September 2007
Augusti 2007
Juli 2007
Juni 2007
Maj 2007
April 2007
Mars 2007
Februari 2007
Januari 2007
December 2006
November 2006
Oktober 2006
September 2006
Augusti 2006
Juli 2006
Juni 2006
Maj 2006
April 2006
Mars 2006
Februari 2006
Januari 2006
December 2005
November 2005
Oktober 2005
September 2005
Augusti 2005
Juli 2005
Juni 2005
Maj 2005
April 2005
Mars 2005
Februari 2005
Januari 2005
Oktober 2004
September 2004

  Leta i vårt artikelarkiv!


Deprecated: Function ereg() is deprecated in /home/s/svenskda/www/poll/include/class_mysql.php on line 23
Poll ID 0 does not exist.

PRENUMERERA på Svensk Damfotboll. Du får sex välfyllda nummer för endast 440 kronor (inkl. moms och porto).


Sök på Internet eller
Svensk Damfotboll
Skriv in ett sökord:

Välj sökalternativ:


 Föregående    Nästa

Newbody hjälper många tjejlag som ska på fotbollscuper och träningsläger
Publicerad 2010-01-23E-posta till bekant    Skriv ut

Ni följer väl vår stora satsning på cuper och träningsläger här på sajten?
Vi skriver på ett mycket seriöst sätt om cuper och träningsläger. Så även i tidningen Svensk Damfotboll. Tar reda på allt från ax till limpa, kan man säga. T ex vad det kostar att vara med i den aktuella cupen. Hur hög är lagavgiften och hur stor är deltagaravgiften? Eller att åka på träningslägret till fina Rimini i Italien. Vad kostar det för mitt lag med 16 spelare?
Sedan nöjer vi oss givetvis inte bara med dessa svar utan tar reda på allt runt den aktuella cupen eller för all del träningslägret. Det är oerhört viktigt att få en heltäckande bild. Och just detta med pengar är ett ständigt gissel. Både som privatperson när det gäller att få hushållskassan att räcka till, men även inom fotbollen. Inte minst då på flick- och damsidan, där tjejerna ofta inte alls får samma support och stöd som killarna får. Ordföranden i klubben säger att man satsar lika mycket på tjejerna, men verkligen är ofta en helt annan.
Det har dock jämnats ut en del under senare år, ska sägas. Allt fler förstår att flickorna/damerna utgör en mycket viktig del i klubbens verksamhet. Alla är dock inte så smarta som Per Lagerbäck i Östersund, bror till den tidigare förbundskaptenen Lasse. När Per som ledare för Storsjöcupen liksom Opes pojk- och senare flicklag för andra gången skulle åka på en inbjudningscup till Peru i Latinamerika sa han:
.
- Här satsar vi lika mycket på tjejer som killar. Så därför kan vi inte åka en andra 


TOPPKVALITÉ - syns den här damen att hålla. En bild säger mer än tusen ord brukar man ibland säga och visst ser damen här som lanserar Newbodys Sport-BH ut att kunna sin sak. Eller hur? Dessutom är hon som ni ser oerhört vältränad.

gång med  ännu ett pojklag. Nu är det flickornas tur!
Detta fick arrangören att höja på ögonbrynen, för att en kort tid senare återkommer till Lagerbäck och säga följande:
- Vi har ingen flickklass här i la copa de la amistad, men då vi gärna vill att ni kommer hit så startar vi en flickklass. Resan för detta flicklag från republiken Jämtland blev sedan inte av denna värld. Det hela blev till ett äventyr av sällan skådat slag. Bland annat så mötte man ett flicklag som bestod av indianer! Vi hade i november månad ett stort uppslag om denna resa på fyra sidor i tidningen med mycket fina bilder. Nu finns hela storyn att läsa om här på vår sajt, svenskdamfotboll.se med samma fina bilder. Det är fascinerande läsning från början till slut.
La copa de la amistad är för övrigt en mycket aktad turnering och här har många ungdomar fått sitt första möte och evenemang med internationell prägel. T ex så kan nämnas att Leo Messi, i dagen ansedd som världens bästa spelare enligt många, spelat här som ung grabb.
 
Newbody kommer
in som ”räddande ängel!”
Då vi gör en stor satsning och har så gjort i flera år både här i tidningen, men numera även på sajten, om cuper och träningsläger, så talar man ofta med personer som frågar oss på redaktionen. Har ni någon bra idé för att snabbt få in pengar till vårt lag? Ja, ta en titt på vår hemsida, där har vi intressenter som har med banners som kan hjälpa er på traven. Ett företag som går i spetsen i detta sammanhang är Newbody AB, som är beläget fem km utanför Göteborg i hockeymetropolen Västra Frölunda. Vi tog därför kontakt med Newbody och bestämde ett möte med Harri Bergbacka, som är marknadsansvarig på Newbody för att ta reda på mera info till gagn för våra läsare.
Newbody har utan överdrift ofta kommit in som en ”räddande ängel” och starkt bidragit till att lag kan åka på sina efterlängtade cuper och träningsläger. Det hela har nu utvecklats till en underbar win-win situation mellan Newbody och övriga fotbolls-Sverige.
MARIA KÄRRLANDER - håller upp den nya kollektion av Classic Socks (strumpor) på sitt tjänsterum hos Newbody i Västra Frölunda.
För många runt om i Sverige så är det en mycket stor händelse att åka på cup. Något som ungdomarna liksom deras ledare sedan minns för resten av sina liv.
- Det är oerhört viktigt att grupperna som anlitar oss är nöjda med våra produkter. Win-win är ett viktigt ledord som vi arbetar efter, vilket innebär att de som säljer våra produkter och de som köper dem ska känna att de gjort en  bra affär. Vi erbjuder ett enkelt koncept med produkter till försäljning i bra kvalitet till cirka halva butikspriset.
Och framgångsrikt har onekligen Newbody blivit. Man fick utmärkelsen Årets Tillväxtföretag i Göteborg 2009 och omsatte samma år 155 miljoner kronor. Från 2007 befinner man sig numera i stora och fräscha lokaler i Västra Frölunda, men så har man också 27 anställda, berättar Harri Bergbacka, när han tar med undertecknad på en rundvandring i lokalerna. Där man på undervåningen har ett gigantiskt lager, men även kontor och på övervåningen sitter säljare och många andra och jobbar förbrilt.
..
Kroppsnära
Vad är det då som Newbody säljer? Bergbacka är mannen att ge oss det exakta svaret:
- Vi säljer hud- eller kroppsnära kläder såsom sport-BH, som har blivit en storsäljare, strumpor och underkläder för herrar, damer och barn. Vi vänder oss uteslutande till ideella föreningar och skolklasser. Inga andra!
Man har också starka affischnamn som hjälpt och även hjälper företaget på traven än idag såsom Thomas Ravelli, Magnus ”Slangen” Wieslander, Niclas Alexandersson, Victoria Sandell Svensson, Johanna Alm, Erica Johansson. Alltså båda nutida och före detta idrottsmän/kvinnor. Erica har för övrigt varit något av pionjär som marknadspelare för Newbody, genom att lyfta fram företagets eminenta Sport-BH, som ni kan se på en av de fartfyllda bilderna i detta reportage.
 
Starten
Starten för Newbody var 1987. Det var då en herre vid namn Dan Renholm som startade företaget. Han är alltjämt kvar som ägare. Precis som för alla framgångsrika företag så startade man i en blygsam skala för att sedan utöka allt eftersom. På den tiden sålde man strumpor och träningsoveraller, sedan kom detta med storsäljaren underkläder in i bilden.
- Det var Dan och Janne Jildmalm som lade grunden för Newbody. Även Janne är kvar som anställd i företaget.
- Börjar man väl på Newbody så blir man lätt kvar här, skrattar Harri Bergbacka.
Maria Kärrlander, som sköter väldigt mycket av den så viktiga marknadsföringen för Newbody på ett ypperligt sätt håller också med om detta:
- Vi har en underbar gemenskap här på företaget. Man kan tala om en genuin laganda för att tala i idrottstermer, säger Maria.
Maria är också den dam vi från Svensk Damfotboll haft mest kontakter med innan vi tog initiativet att lyfta fram Newbody i den här tidningen. För säga vad man vill om företag, men gör man så stor nytta till idrotten och inte minst flick- och damfotbollen som Newbody gör så är det verkligen på sin plats att företaget lyfts fram och ni ska veta att efter Bingolotto och Svenska Spel så är Newbody det företag som bidrar med mest pengar till ideell verksamhet såsom t ex flick- och damfotbollen.
Många är de också som vi varit i kontakt med inom vårt gebit, tjejfotboll, som berömt Newbody för inte minst deras utsökta produkter.
Harri Bergbacka nämner att den största målgruppen för Newbody är ungdomar i åldrarna 12 till 15 år.
- Men när vi talar om lag så är det egentligen föräldrarna vi talar om. Det är dessa personer som mest säljer våra produkter. Främst då via sina arbetsplatser.
Newbodys produkter finns inte att köpa ute i butik, men likvärdiga produkter kostar bara hälften så mycket hos Newbody kontra butik.
..
Från 94 till 155 miljoner!!
För om Newbodys årsomsättning är hög. 2008 var den, berättar Benny Dahl, som är VD för Newbody,94 miljoner för att öka till 155 miljoner 2009, så har företaget 


DU HENRIK! - ja, vad är det Harri? Hur funkar den här trucken egentligen? Är den bra? "Ja, den är prima Harri." Harri Bergbacka, mycket duktig bandyspelare på 80-talet till höger och som numera har en topposition hos företaget Newbody som sälj- och marknadsansvarig ses här i samspråk med lagerchefen Henrik Simonsson.

till idrotten genom åren bidragit med 270 miljoner kronor!!
Hur går det då till om man aldrig haft kontakt med Newbody och vill sälja företagets produkter?
- Enskilda personer kan inte för egen vinning sälja våra produkter. Det är viktigt att påpeka. Vi vänder oss bara till ideell verksamhet. Det går till som så att i ett lag bestående av 20 spelare får man en visningskasse med alla våra produkter per fyra spelare. Vilket innebär att om det är ett damlag med 20 personer och fyra av dessa är Lotta, Maria, Johanna och Malin. Då har först Lotta kassan i en veckas tid och visar då upp den för sina kompisar och på sin arbetsplats. Sedan har Maria den lika länge. Därefter är det Johanna och slutligen Malins tur. Oftast är det dock föräldrarna till dessa flickor som visar runt den på sina arbetsplatser under en veckas tid. Just arbetsplatser är den klart effektivaste vägen för att sälja våra produkter. Sedan går det runt till fyra andra i laget, så totalt fem grupper har denna visningskassa i det aktuella laget bestående av 20 spelare. Därefter tar man då lätt upp beställningar via en beställningslista och sänder till oss.
- Allt fler väljer emellertid att sälja Newbody enbart via vår produktkatalog. Vi är numera ett så pass känt företag att många inte behöver känna och klämma på produkterna innan beställningarna görs, berättar Harri Bergbacka.
 
Stor och gedigen idrottsbakgrund
För er yngre läsare kan nämnas att Harri Bergbacka är inte vem som helst när det kommer till idrott. Han har en mycket gedigen bakgrund som elitbandyspelare i Ale/Surte SK när de tillhörde den definitiva Sverige-toppen. Han är den yngsta debutanten i Allsvenska sammanhang någonsin i svensk bandy. Han var 14 år och 166 dagar när han spelade sin första allsvenska match för Ale/Surte. Han blev sedan en mycket stor profil i svensk bandy och spelade även i A-landslaget. Han kom med i landslaget 1986 då han spelade i Villa, men året senare valde han att lämna Lidköping för att åter spela med Surte som då hade åkt ur Allsvenskan, så på så sätt valde han bort sin tid som landsspelare, för ska man spela på den nivå så måste man givetvis tillhöra ett allsvenskt lag.
Hur kom det sig att det blev bandy för din del, Harri?
- Jag bodde 100 meter från Ale/Surtes hemmaarena Jennylund. Så det blev naturligt för mig och än idag har jag ett mycket och stort brinnande intresse för bandysporten. Jag var nyligen i Vänersborg i deras enormt fina och nyöppnade inomhusarena. Jag bor nämligen i Nol, bara sex mil därifrån. Och vad imponerad jag blev! Helt otroligt vad vacker den är med perfekt is. Det är nu med dagens resurser och inomhushallar på flera ställen (Surte har också en inomhushall, dock inte lika stor och fin som den i Vänersborg) fantastiskt att spela bandy. Så det är nu man skulle varit på topp som bandyspelare - inte 1986!
Hur ser du tillbaka på din tid som bandyspelare?
- Med en enorm glädje. Det var en oerhört rolig och givande tid. Det fanns ju på den tiden också många stora profiler inom svensk bandy såsom Mikael Arvidsson, Christer Kjellqvist, Pelle Togner, Ola Johansson och vår stora profil hemma i Surte, Tommy Rosberg. Detta bara för att nämna några.
Harri spelar för övrigt fortfarande bandy och var och tränade så sent som dagen innan denna intervju. Detta med Kungälvs SK.
- Men nu är det bara frågan om lek för min del. Inget allvar alls!
Många hävdar ju inom idrottsrörelsen att de som sitter som ordförande i klubbarna inte alla gånger är så idrottsligt begåvade. De är duktiga på sin sak som ordförande, men saknar den rätta känslan till idrotten. Det kan man då i det här fallet inte anklaga Harri Bergbacka för. Det är precis tvärtom i hans fall!
 
Extra satsning i Skåne
Newbody har såväl klubbar liksom skolklasser över hela landet som kunder. Man har allt som allt 4 500 kunder varav den största delen, 25 procent är fotbollslag. Kunderna kommer från hela riket, men ett område som man måste öka är Skåne!
- Vi har jobbat hårt med Skåne de senaste tre åren. Men Skåne är ett stort distrikt befolkningsmässigt.
Någon förklaring till att just Skåne ligger efter har inte Harri Bergbacka exakt, men säger:
- Vi har helt enkelt lagt för lite krut på Skåne, men nu är det på väg att ändras. Skåne är ett minst lika viktigt distrikt för oss som alla andra. Vi behandlar alla lika.
Får vem som helst ringa er och agera säljare av era produkter, bara ni får den ersättning ni ska ha?
HÖG FART OCH HÄRLIG BOLLKONTROLL - visar denna eleganta spelare upp. Hon liksom många andra inom tjejfotbollen både använder och säljer Newbodys produkter. Denna dam använder sig av bl a Newbodys Sport-BH som ni kan se här på bilden.
- Nej, nej inte alls. Vi jobbar enbart med ideella grupper ansluta till Riksidrottsförbundet och statligt stödda skolor. Så man kan t ex inte ringa och säga att man representerar en ideell vinprovarklubb. Vi idkar heller ingen privatförsäljning. Det får vi inte heller för Skatteverket. Pengarna som går till våra kunder ska gå uteslutande till deras verksamhet. Ingenting annat. Det är jätteviktigt att påpeka detta, säger Harri Bergbacka.
- Men vi har grupper med tre personer till grupper som omfattar 200 personer. Och inom sfären för lag ansluta till RF och statligt stödda skolor finns oändligt många. Vi får nya kunder hela tiden och jag kan säga att vi från 2008 till 2009 ökade omsättning med drygt 50 miljoner kronor. Under 2009 levererade vi ut inte mindre än 1,7 miljoner paket. Du kan tänka dig vilken enorm logistik och administration som krävs för detta.
Nytt för i år är också att varje grupp som säljer för Newbody går 50 kronor oavkortat till BRIS (Barnens Rätt I Samhället).
 
Många tjejer!
Harri Bergbacka säger att det är väldigt många flick- och damlag i fotboll som sålt Newbodys produkter. Bland dessa flera eltilag. En som gått i bräschen och sålt mycket av våra produkter är Djurgårdens och landslagets tidigare lagkapten Victoria Sandell Svensson.
”Vickan” tillhör en av era frontfigurer och mest kända idrottskvinnor som uttalat sig positivt om era produkter. En annan är den forna bronshjälten från VM 1994, Thomas Ravelli. Han är känd för att vara en verklig entertainer. Något som Harri Bergbacka upplevt på plats nere i Skåne i samband med Cup Syd i Hässleholm.
- Det var jag och Stefan Lindqvist, tidigare stjärnspelare i IFK Göteborg, precis som Ravelli själv, som var där för Newbodys räkning. Folk stod i långa led för att få chansen att slå en straffspark på Thomas. Det var nästan slagsmål, så Stefan och jag fick agera poliser och lugna ner folket i den långa kön. Samma skedde även i Piteå Summer Games, där Thomas också var på plats.
Thomas Ravelli är också en person som mer än gärna berömmer Newbody. Det är strumporna som Ravelli tycker är excellenta. Han säger i Newbodys produktkatalog.
- Jag har använt Newbodys produkter i flera år. Jag har inga andra strumpor längre. Produkterna är verkligen sköna och håller fantastiskt bra i kvalitet.
Undertecknad sällar sig till den långa kön som håller med om detta.
Hur fungerar det då om jag har fått kännedom om Newbody och är ledare för ett lag som vill sälja era produkter. Hur går det till då när jag ringer er?
- Detta är ett väldigt vanligt samtal. Vi har speciella säljare som jobbar här på företaget som vägleder alla grupper/lag i sina säljkampanjer. De ger gruppen/laget full support. Ingen fråga är dum nog för att inte kunna besvaras. De som säljer kan också hitta bra säljtips i vårt säljmaterial. Detta finns även enkelt och bra återgivet på vår hemsida, newbody.se. De man i främsta hand ska vända sig till är sina arbetskollegor, men även den egna familjen, 
grannskapet, släkten, vänner och homeparties. Det sistnämnda brukar vara mycket populärt. 
Där man i glada vänners sällskap visar upp produkterna, noterar beställningar och har även trevligt i övrigt under en helkväll.

- Vi ger tips
- För vår del är det jätteviktigt att kontaktpersonen för laget tycker om våra produkter och att de är lättsålda. Vi ger goda tips om hur de på bästa sätt kan lägga upp sin försäljning. Sedan följer vi alltid upp och kollar så att lagen är nöjda med våra insatser och produkter. Detta via e-mail och svarfrekvensen här brukar ligga på cirka 70 procent. De flesta är också nöjda. Det är också därför vi kunnat öka tillväxten med 65 procent det senaste året. De nöjda kunderna tipsar också andra nya kunder. Fotbollsledare träffas regelbundet och har täta skott mellan varandra och väldigt många åker ju iväg på cuper och träningsläger. Det vet ju inte minst du, Urban, som skriver mycket om detta i din tidning Svensk Damfotboll.
Vad är din främsta uppgift, Harri, på företaget?
- Jag är sälj- och marknadsansvarig. Jag ingår i en grupp vars uppgift är att säkerställa det som vi kan sälja och det vi vill sälja. Sedan också att hitta nya  grupper och nya idrottsgrenar. Vi har många idrotter såsom t ex friidrott och även många andra individuella idrottsgrupper som vi inte bearbetar så hårt ännu.
Sedan även geografiskt nämnde du förut, att det var mindre kunder i Skåne?
- Ja, över huvud taget i södra Sverige kan vi göra mycket mer.
- Vi har en stor ledstjärna här på företaget som är A och O för oss och det är att vi strävar efter att alltid ha 100 procent leveranssäkerhet.
Vad innebär det?
- Det är alla varor som beställs i vår produktkatalog ska finnas när de beställs. Vi gör inte 


SARA ANDERSSON - på sälj och supportsidan är en av 27 anställda som jobbar hårt för Newbodys bästa. Företaget som omsätter 155 miljoner om året, sänder ut 1,7 miljoner paket om året och har 4.500 kunder, så Sara och hennes både manliga och kvinnliga medarbetare gör således ett strålande jobb.

som ute i butiken där det står i en annons att just nu har vi rabatt på detta klädesplagg och när man väl kommer till butiken så är detta slutsålt. Vi har inte alls först till kvarn-varianten. Beställer ett lag varor söndag kväll så skickas exakt de varor som kunden beställt iväg två dagar senare under tisdagen. Men inte ens vi på Newbody hade räknat med en tillväxtökning på 65 procent från 2008 till 2009. Så det krävs en enorm logistik och administration för att klara samtliga leveranser. Och där har alla gjort ett fantastiskt jobb och klarat utmärkt.
I vilka länder tillverkas era produkter?
- Turkiet, Bangladesh och Kina.
..
Insmugglad kamera
Om man då ska nämna något negativt, men ändå väldigt relevant så är det ju att det förekommer som alla vet barnarbeten i dessa länder. Inte minst då i Bangladesh och Kina. Detta har ju tagits upp i kvällspressen och även i dokumentärer, bland annat i Janne Josefssons TV-program Uppdrag granskning där man med insmugglad kamera dokumenterat om hur eländigt det är.
- Vi är också fullt medvetna om detta. Men vi har med egen personal med vår produktansvarige, Magnus Gabrielsson i spetsen besökt dessa länder och han har noga kontrollerat hur förhållandena är och så långt vi kunnat gå så fungerar allt mycket bra.
Vad är främsta skälet till att ni anlitar dessa länder?
- Prisbilden naturligtvis. Så är det ju. Arbetskraften är inte lika dyr där som i Sverige. Men sedan är också kvalitén på textilierna hur bra som helst från dessa länder. Annars skulle det aldrig fungera. Bra kvalite ingår i vår ledstjärna om leveranssäkerhet.
Att ni har bra produkter råder inga tvivel om. Men vad är den stora skillnaden till att det gått så oerhört bra för er? Medan 2009 varit ett lågkonjukturens år för många företag så är det varit precis tvärtom för er och det med råge dessutom.
- Jag kom hit till företaget 2005 efter att dessförinnan jobbat som säljledare på försäkringsbolagen If och Volvia. Man kan säga att vi från 2006 startade en professionell marknadsföringsgrupp, som idag består av sex personer, som fick hjulen att rulla riktigt ordentligt.
..
Nyckelspelare?
Har ni någon nyckelspelare hos Newbody, för att tala i idrottstermer?
- Nej, faktiskt inte. Det är där som jag har stor nytta av min idrottsbakgrund. Det är inte alltid den som det skrivs mest om som är viktigast för laget. Vi i Ale/Surte skulle t ex aldrig nått till SM-semifinal 1981 utan Stefan Rosberg. Han var navet och tog hand om många förlupna bollar, gjorde det så viktiga jobbet utan att få några stora rubriker om sig. Han var grymt viktig för vårt lag. Så är det även här på Newbody. Det gäller att vi alla 27 är som en stor enhet.
Förutom priset som Årets Tillväxtföretag i Göteborg 2009 så vann man även SM i kundupplevelser fyra år tidigare, 2005. Harris första år på företaget för övrigt.
- Det gick till som så att ett företag i Stockholm som höll i evenemanget gjorde så kallade mystery calls, som det lite finare heter, där man alltså ringde upp kunder som jobbat med Newbody för att höra sig för om kvalitén på produkter och hur vi allmänt hade skött oss mot våra kunder.
- Vår framgång har också genererat i att vi filar på att ge våra intressenter något tillbaka i form av att vi startar upp ett stipendium t ex. Man ska förvalta sina pengar, men också spendera dem på ett bra sätt och detta ser vi som en bra väg att gå. Hur detta kommer att se ut vet vi inte. Det ännu bara inne i sin linda.
Låter som en bra sak. Att dela ut en check och stipendium till ett berömvärt idrottslag t ex. Intressant att nämna i detta sammanhang är att Newbody är huvudsponsor till en numera mycket stor turnering i innebandy för ungdomar i 13 till 15 års åldern från Trelleborg i söder till Luleå i norr vid namn Newbody innebandycup.
 
SvFF och Gothia Cup
Newbody AB har idag så många som 70 till 80 idrottsavtal. Bland dessa Svenska Fotbollförbundet, vilket då innebär att man har med fysiskt material när SvFF gör sina utskick t ex eller delar ut i samband med olika evenemang. Sedan har man även ett samarbete med Gothia Cup i Göteborg, där ett lag som samarbetar med Newbody vinner en Gothia Cup-resa.
Att få samarbeta med Gothia Cup är en stor ära för alla. Vi från denna tidning kan stoltsera med att vi haft ett fruktbart samarbete med Gothia Cup sedan 20 år tillbaka. Detta innebär bland annat att den enda fotbollstidningen i Sverige som Gothia väljer att spendera pengar på i form av marknadsföring och annonsering är Svensk Damfotboll. Gothia har ju numera allt mer gått över till en digitaliserat lansering av sitt företag och syns bland annat i dag med en stor banner på svenskdamfotboll.se
De har också insett värdet av att annonsera hos oss då vi är den enda tidning som på ett seriöst sätt tar upp och även skriver om bredden inom både flick- och damfotbollen.
Gothia Cup startade 1975, men tre år dessförinnan startade landets största handbollscup för ungdomar, Partille Cup i Göteborg, och även med denna turnering har Newbody ett bra avtal.
Exakt hur avtalen ser ut vill inte Harri Bergbacka av förståliga skäl basunera ut. Men han är mycket nöjd med de många avtal man har. Detta är en viktig del av verksamheten. Att få det goda renommé som Newbody har idag tar många, många år att bygga upp. Idag sänder man ut som vi skrev tidigare 1,7 miljoner paket om året. Bara att komma upp i en volym av en halv miljon paket om året tog 16-17 år.
- Om man jämför oss med många andra i vår nisch att vända sig till fotbollslag och skolklasser, finns säkerligen upp mot ett hundra tal sådana företag i Sverige, så är det vi ett professionellt företag med allt ansvar och säkerhet som det innebär för kunden.
..
Behövs bättre leveranser
Vi har skrivit mycket om era många fördelar. Om du fick önskar dig någonting som ska bli ännu bättre. Vad är det?
- Leveranserna. Nu kommer all leverans till laget till kontaktpersonen för det aktuella laget i en stor klump. Sedan får han/hon sitta och sortera ut vem som ska ha var, antal etc. Det ultimata hade varit att respektive vara hade gått till respektive person. Så att kunden är helnöjd från första samtalet till slutleveransen från oss. Men detta har med logistik och prisbilden att göra, säger Harri Bergbacka.
- Med tiden hoppas vi dock även kunna lösa denna bit. Problem är ju till för att lösas, avslutar en klok Harri Bergbacka.
Urban Emilsson


Powered by Comdev News Publisher

Aktuellt

EM-kKVALET
2016-09-06

Sverige är i vinnarposition i EM-kvalet.  Läs mer►


 
Redaktion: Tidningen
SVENSK DAMFOTBOLL
Västra Klintvägen 6
681 52 Kristinehamn 
  Telefon:
E-mail:

Kontakta oss
Allt material på denna website är skyddat enligt svensk upphovsrättlagstiftning. Länka gärna till sidan.